Saturday, 8 June 2013

Resepi : Red Velvet Cake ( In Jar)

assalammualaikum..
hye readers..whatsup??

ok..hari ni aku nak kongsi resepi Red Velvet Cake tapi in Jar..
resepi ni aku dpt dari mak usu..
sbb dye lah sifu aku yg ajr mcm mna nak buat red velvet ni...
dye the best sekali dlm buat cake tau3...hehehe..



okay...enjoy with my recipe..ehhh..oppss..mak usu recipe laaa..hehehe..
aku tlg bljr + tengok + bantu je...hehehe..
kebetulan masa aku nak bljr tu dye ade trme tmphn..so,aku tumpang sekaki rr..apa lagi!!hahaha..
 tapi soon aku nak buat sendiri 100%..hehehe..kita da tahu la cara nak buat dye..
senang je..bukan ssh sgt pun..tggl malas or rajin je..
da2...jom tengok resepi red velvet ni..

Bahan-bahan Untuk Buat Kek

Bahan A :

 Tepung Gandum
 Baking Powder
 Soda Bicarbonate
 Serbuk Koko
 Sedikit Garam

Bahan B :

 Mentega
 Gula Castor

Bahan C :

 Telur

Bahan D :

 Cuka Putih
 Esen Vanilla
 Pewarna Merah

Bahan E :

 Susu Cair ( Campurkan sedikit cuka )

Bahan-Bahan Untuk Cheese Cream

 Cream Cheese
 Mentega
 Gula Ising

Cara-Cara Buat Red Velvet Kek

 Ayak semua BAHAN A,then biarkan dulu..
 Pukul semua BAHAN B sampai kembang dan ringan,then masukkan pula BAHAN C kemudian pukul lagi,then masukkan pula BAHAN D dan pukul hingga sebati..
 Masukkan tepung yang diselang-selikan dengan BAHAN E kacau dan pukul hingga sebati..
 Masukkan Jar(Balang2) dalam loyang,then masukkan adunan dgn menggunakan "paip" adunan sebanyak 1/2 balang sahaja dan sukat terlebih dahulu..dan bakar secara double boiler pada suhu 180c atau lima belas hingga 20 minit sahaja..tempoh bakar bergantung pada adunan..sebelum keluarkan adunan tersebut,cucuk dulu guna lidi,jika xde adunan yg melekat pada lidi maksudnya da masak la tu..hehehe..
 Akhir sekali,sejukkan sebelum dihias..

Cara-Cara Buat Cheese Cream

 Pukul mentega dan cheese cream hinggan kembang then masukkan gula ising secukupnya dan kacau sehingga sebati..

Cara-Cara Letak In Jar ( Balang )

 Amik balang kek yg da sejuk tu,then keluarkan separuh kek tersebut,pecah2 ckit xpe la..mkn tln jgk..hehe..
 Masukkan Cheese Cream ats kek yg tggl didalam balang tu..
 Then masuk balik kek yg korang da keluarkan tadi tu perlahan2..
 Letak Cheese Cream balik then hias lah ikut suka korang!!
 Da Siap!!!

haaa..mudah je kan??kalau korang nak try,try laa..
kalau berjaya bg thu aku ok????
ini hasilnya lepas aku tlg dan bljr dari mak usu!!!


Red Velvet Cake siap untuk dihantar..hahahaha...
mcm aku pulak yg amik order kan??anyway lepas ni ingt nak bljr buat Palvova pulak..
haaaa...aku tahu ramai yg suka..nnti da berjaya buat aku kongsikan resepi pulak ok??
wish me luck korang..dan good luck jgk utk korang!!
hope you enjod with this entri..see u soon..bubye..xoxo..eyka!!



Amacam Blog Aku??

7 comments:

  1. Wah! sedapnyaaa nak satu? :p malas nak buat. hahaha

    ReplyDelete
  2. assalam Eyka.... nice blog but please besarkan sikit tulisan tu dear.... sian yg rabun hehee....

    ReplyDelete
  3. Salam singgah. Jiha beli je kek red velvet di kedai, lepas tu makan. hee... studioous.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. ya Allah da ler tgh puasa ni sedapnyaaaa......

    follow me back yer
    http://myaleo.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. menarik :)

    belom berkesempatan nak buat lagi .hihi

    ReplyDelete
  6. bole cuba resepi nyew nih.. thanks sharing yer..

    ReplyDelete

Assalammualaikum !!
Awak2 semua da baca entry terbaru eyka ke?macam mana ok x?
kalau awak2 ada apa2 soalan atau komen,boleh la tinggalkan dikotak bawah ni!
terima kasih ye..