Monday, 3 February 2014

Tips Elak Kaki Berbau

hey uolls...
oppss..lpe pulak assalammualaikum..

eyka amik masa korg just 10 minute only..
you read then get the information...

tips ni eyka baca daripada salah sorg blog yg tersohor..
lagi hensem + cute + comel + gentle...*hahaha..tapi tiap kli bukak blog blogger ni suke tgk mke dye*
hahaha...sbb dye mmg hensem..heheh...*ehhh..terover plak*sory...
actually tuan blog ni adalah Hizami Rahim...uols kenal x....
haaa...yg tak kenal tu naaahhh link...
http://www.budaklelaki.com/
g follow sane..hahaha

ok...here tips yg eyka dpt drpd blogger ni....

Tips elak kaki berbau!

  • Kering
Cara yang terbaik untuk elak daripada kaki berbau ialah dengan memastikan kaki kita sentiasa kering. Keringkan kaki terutama sekali kat celah-celah jari kaki kerana kat situ la tempat bakteria selalu lepak. Kalau tak perlu pakai kasut dan stoking, tak payah pakai. Lagi bagus bila kaki kita dapat pengudaraan secara maksimum.

  • Udara
Pengudaraan ni sangat penting bagi mengelakkan kaki berbau. Pengudaraan yang baik dapat membantu kaki kita untuk kering dengan cepat. Bila cepat kering, bakteria tak sempat nak membiak. Kalau situasi atau keadaan tak memerlukan kita pakai selipar atau kasut, tanggalkan terus.

  • Stoking
Bila pakai kasut, pastikan kita sarung stoking sekali. Kalau kita tak sarung stoking nanti peluh kat kaki tu siapa nak tolong serap? Tukar stoking untuk setiap hari ataupun dua kali sehari. Tapi kalau pakai selipar, tak payah pakai stoking pun takpe.


  • Kasut
taburkan sedikit bedak sebelum dan selepas pakai kasut.dan letak kasut di dalam rak kasut yang gelap.sesekali biarkan kasut dijemur di ampaian.elakkan pakai kasut yang sama tiap2 hari.

ok...done your 10 minute..
soo tggu ape lagi jgn lupe pratikkan ye kawan2...
daaa...xoxo..eyka!!

Amacam Blog Aku??

No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum !!
Awak2 semua da baca entry terbaru eyka ke?macam mana ok x?
kalau awak2 ada apa2 soalan atau komen,boleh la tinggalkan dikotak bawah ni!
terima kasih ye..